BankID logo Mina sidor

RING OSS PÅ

020-252626

Telefontider:
09:00-18:00 måndag-torsdag
09:00-15:30 fredag
12:00-13:00 lunchstängt

BankID

BankID

BankID är en typ av e-legitimation. För att styrka din identitet och visa att du är du på internet kan du behöva använda dig BankID. Detta kan krävas vid identifiering hos exempelvis försäkringskassan, CSN, Skatteverket, för att signera avtal (till exempel ett skuldebrev) eller på banken. I dagsläget så finns det tre olika typer av bankID.

  • BankID på kort
  • Mobilt BankID
  • BankID på fil

Hur får jag mitt BankID?

Hur du får ditt BankID skiljer sig lite beroende på vilken bank du har. En del banker godkänner att du via din internetbank loggar in och beställer ett BankID, medan andra kräver att du kommer in på ett besök och där legitimerar dig med en godkänd svensk ID-handling. För att det ska fungera att använda behöver du sedan installera BankID säkerhetsapp. Då BankID anses vara väldigt säkert och endast du ska ha tillgång till det underlättar BankID många gånger när du ska identifiera dig t.ex. online eller i olika bankärenden. Många kundtjänster har börjat använda sig av BankID för att du som ringer in ska kunna identifiera dig med hjälp av mobilt BankID.

Vad händer om jag glömmer säkerhetskoden?

För att legitimera dig behöver du även en säkerhetskod. Tyvärr så finns det ingenstans där din kod sparas vilket innebär att om du glömmer koden, behöver ett nytt BankID beställas. Skulle det vara så att du använder dig av BankID på kort där det medföljde en PUK-kod så går det att återställa PIN-koden med denna.

?>