Svensk Fastighetsförmedling En del av Svensk Fastighetsförmedling

Sveriges nationaldag 6 juni: Stängt

Samarbetet som ger dig bästa servicen när du ska köpa bostad

Samarbetet som ger dig bästa servicen när du ska köpa bostad

Att hitta det bästa lånet för en bostad kan vara svårt, det finns många aktörer på marknaden, låneprocessen är tidskrävande och ibland komplicerad och det är svårt att få rådgivning när man behöver det. Därför väljer många ett bolån från banken de alltid varit kund hos trots att det kanske inte är det bästa alternativet. Så behöver det inte längre se ut. Tack vare Svensk Fastighetsförmedlings förvärv av Direkto är det nu möjligt att få hjälp med bolånet på ett smidigt och snabbt sätt.

Den oberoende mäklarkedjan Svensk Fastighetsförmedling har funnits i 85 år och arbetar ständigt med att driva utvecklingen av fastighetsbranschen. Under deras år som aktiva har de vid varje tillfälle legat i framkant, de var först med att anställa kvinnliga mäklare, införde söndagsvisning och var med och grundande Hemnet. Med förvärvet av Direkto är de nu ensamma på marknaden med att erbjuda bolåneförmedling till sina kunder.

– Vi tittar mycket på hur vi kan bredda vårt erbjudande och nyttja vår oberoendeställning. En viktig del i det arbetet är förvärvet av Direkto. För oss handlar det om att vi tror på att hjälpa kunden på ett smidigt och snabbt sätt. Kunden kan komma till Svensk Fast för att titta på en bostad och sedan få service i världsklass kring bolånet genom Direkto, det blir det bästa av två världar, säger Liza Nyberg, vd, Svensk Fastighetsförmedling och ordförande på Direkto.

Skapar nytta för kunden och banken

I dag är det vanligt att kunderna drar sig för att ta kontakt med sin bank innan budgivningen är igång och man akut måste lösa ett lånelöfte. Bankerna har dessutom stängt kontor och deras tillgänglighet minskar år efter år. Det finns heller inte tid för jämförelse när det är bråttom och man dras med ett dåligt samvete för att man inte har jämfört. Direkto blir en viktig länk vid rätt tillfälle mellan banken och kunden som gynnar båda sidor.

– Det finns ett stort behov av den här tjänsten hos både kunderna och bankerna. Det Direkto levererar idag är å ena sidan expertrådgivning, jämförelse och stöd till kunderna genom bostadsaffären, och å andra sidan avlastning för bankerna och vi blir därför en effektiv distributionskanal för dem. Vi fyller viktiga funktioner för bägge parter, säger Hemad Razavi, grundare och vd, Direkto.

Fokuserar på hållbarhet

Målet för Direkto och Svensk Fastighetsförmedling är att bidra till ekonomisk och social hållbarhet. Som en neutral part fokuserar Direkto på att bygga en långsiktigt ekonomisk hållbar situation för kunden.

– Ekonomisk hållbarhet är en kärnfråga för oss. För att exemplifiera. Med det låga ränteläget som råder är det lätt att gå för långt som bostadsköpare. Här är vi med och ger råd till kunderna. Det är heller inte bara den lägsta räntan som är viktig, utan man behöver t.ex. en bra mix av bindningstider som är anpassad till varje kunds behov och livssituation. Vi kan bidra med kunskapsöverföring på ett neutralt sätt och skapa ekonomisk hållbarhet för kunden, säger Hemad Razavi.

– Svensk Fastighetsförmedlings mål är skapa ett hållbart boendeliv, där vi sammanför drömmar och förhoppningar för de många människorna. Vi vill hjälpa kunden att få ett boende som är anpassad till hens livssituation och se till att finansieringen blir den bästa möjliga, avslutar Liza Nyberg.

Läs mer om hur Direkto blev Ordna bolån.

Om Direkto

Direkto grundades 2014 av Hemad Razavi och är ett bostadskreditinstitut som förmedlar bostadslån och privatlån. Huvudägare i Direkto är Svensk Fastighetsförmedling – Sveriges största oberoende bostadsförmedlare – som gör ca 30 000 bostadsaffärer per år till ett värde motsvarande ca 80 miljarder.

Kommentarsfältet är nu stängd för detta inlägg.

Presskontakter:

Henrik Freudenthal, kommunikationschef på Svensk Fastighetsförmedling och Ordna