BankID logo Mina sidor

RING OSS PÅ

020-252626

Telefontider:
09:00-18:00 måndag-torsdag
09:00-15:30 fredag
12:00-13:00 lunchstängt

VI ÄR DIREKTO

Livet händer hela tiden. Det kan vara jobbigt, men det är också helt fantastiskt. Framförallt är det oförutsägbart. Ibland dyker det upp oväntade möjligheter och ibland oönskade situationer.
Då känns det tryggt att veta att du kan ta ett lån. När du behöver det. Vi hjälper dig att hitta rätt bland bankernas räntor.

VAD GÖR DIRKETO TILL DEN SCHYSSTA LÅNEFÖRMEDLAREN?

VI VÄRDESÄTTER TRANSPARENS OCH ÄRLIGHET - Vi på Direkto är av den bestämda åsikten att ärlighet varar längst. Om vi exempelvis tycker att du blir erbjuden höga räntor från långivare och banker så kommer vi att tala om det för dig utan att försöka skönmåla sanningen. Vi kommer också att förklara vad anledningen är samt tala om för dig vad du behöver göra för att få lån med bättre villkor.

Vi säljer heller aldrig på våra kunder lån med argument som "du kommer att sänka din månadskostnad" utan att samtidigt tala om negativa aspekter som en sänkt månadskostnad kan medföra för dig. För kanske är det så att det nya lånet kan bli dyrare för dig i slutändan för att det exempelvis har en längre återbetalningstid än lånet du redan har idag? Ja, då är detta något du måste få veta om innan så att du kan ta ett smart beslut.

Väljer du oss som din låneförmedlare så får du alltid all information du behöver för att kunna ta bästa möjliga beslut för dig och din ekonomi. Vårt varumärke Direkto ska förknippas med ansvarsfull lånerådgivning och personlig approach.

VI RESPEKTERAR SPELREGLERNA - Det finns en hel del regelverk kring hur man får marknadsföra privatlån. Dessa finns till för att skydda dig som låntagare och vi på Direkto är extra måna om att följa dessa.

Enligt lag får man till exempel inte marknadsföra en lägsta ränta utan att samtidigt tala om vad räntan maximalt kan bli både nominellt och effektivt. Många låneaktörer låter idag bli att kommunicera ut den maximala effektiva räntan då den kan avskräcka många utan man nöjer sig med att endast tala om den minsta möjliga nominella räntan. Detta tycker inte vi på Direkto är schysst.

Enligt lag får vi som låneförmedlare heller inte ta några kreditbeslut åt våra kunder. Om du ansöker om ett lån på 300 000 kr men bara blir beviljad 150 000 kr från två olika banker så måste du välja mellan ett av dessa två. Du kan alltså inte välja båda för att komma upp i de 300 000 kr som du egentligen är ute efter. De banker som erbjudit dig ett lån på 150 000 kr har tagit ett kreditbeslut om att det är det maximala lån som din ekonomi just nu klarar av och detta är något som vi på Direkto respekterar. Om vi skulle tillåta dig att välja båda alternativ så skulle vi gå utanför vårt mandat och på så sätt kunna försätta dig i en trängd ekonomisk situation vilket vi naturligtvis inte vill.

Väljer du oss som låneförmedlare så kan du känna dig trygg med att vår tjänst alltid följer konstens alla spelregler till fördel för dig och din ekonomi.

OBEROENDE - Vi rekommenderar alltid det bästa lånealternativet ur kundens perspektiv. Våra Lånerådgivare har inga incitament att rekommendera dig en bank före en annan. Det viktigaste är att du tar det lån som är mest förmånligt för dig.

LÅNGSIKTIGHET - Vi är noga med att försöka nå ut till kunder som vi inte lyckas hitta bra lån till för att ge tips och råd om hur man kan förbättra sin kreditvärdighet och sin ekonomiska situation. Vi skapar gärna en långsiktig relation där vi hjälper dig fram till den punkt då du får det lån som du först var ute efter.

VI ÄLSKAR VÅR OMVÄRLD - Vi stödjer BRIS - Barnens Rätt I Samhället - för att på så sätt ge något tillbaka till den miljö vi lever och arbetar i. BRIS är en barnrättsorganisation som arbetar för att stärka barnets rättigheter genom att stödja, mobilisera samhället och göra barns röster hörda. Därför stödjer vi BRIS.

About Us

Klagomålshantering

Vi på Direkto är väldigt angelägna om att få höra vad våra kunder tycker om oss, hur vi har hanterat deras ärenden och hur det förhåller sig till förväntningarna. Vi följer Finansinspektionens Allmänna råd om klagomålshantering. Med klagomål avses ett konkret missnöje med hanteringen av våra tjänster.

Om du vill framföra ett klagomål eller en åsikt är du välkommen att höra av dig till oss per telefon på 020-252626 alternativt per mejl till info@direkto.se. Du kan även skicka brev till oss. Brev skickas till: Direkto, Birger Jarlsgatan 2, 114 34, Stockholm.
Alla konkreta klagomål som inkommer till Direkto ska hanteras och besvaras skyndsamt och bemötas på ett sakligt och korrekt sätt. Vi besvarar alla inkomna mejl inom 14 dagar och ska ha utrett frågor, klagomål och åsikter under denna period. Vi tar klagomål och våra kunders åsikter på största allvar och därför är det viktigt för oss att utredningen ska gå så snabbt så möjligt, vara korrekt och saklig.

Vid klagomål rekommenderar vi att du i första hand vänder dig till din kontaktperson på Direkto. Kan din kontaktperson inte åtgärda klagomålet omgående överlämnas ärendet till ansvarig chef för bedömning och eventuella åtgärder i enlighet med Direktos klagomålshanteringsinstruktion.

Om du vill att ansvarig chef ska pröva ditt klagomålsärende kan du ringa oss och fråga efter den Klagomålsansvarige på Direkto, alternativ adressera mejlet genom rubrik “Till Klagomålsansvarig” i det mejl eller på det brev du skickar. Ytterst klagomålsansvarig är Direktos VD.
Vi rekommenderar att du tar upp din åsikt eller ditt klagomål först med oss för snabbast möjliga hantering, men du behöver självklart inte göra det om så önskas. Som kund har du rätt att snarast och senast inom 14 dagar få besked om vår bedömning av och beslut i ett ärende. Blir du inte nöjd med vårt beslut kan du få ärendet prövat hos Allmänna reklamationsnämnden eller i allmän domstol. Om du redan har fått ett besked från oss som du är missnöjd med kan du ta ärendet vidare.

Du kan således vid klagomål bland annat vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), telefon 08-50886000, arn@arn.se eller Box 174, 101 23, Stockholm. Konsumenternas Bank- och Finansbyrå (telefon 08-225800) är en annan instans du kan vända dig till, likaså den kommunala konsumentvägledningen. De nås på 08-225800. Allmän domstol kan även pröva ditt ärende.

Vi är registrerade hos Finansinspektionen och även de tar emot klagomål av viss beskaffenhet. Konsumentverket kan också kontaktas för klagomålsärenden. Hur de arbetar med klagomål och vad det kan leda till att skicka klagomål till dem går att läsa mer om på respektive hemsida.

Du måste tänka på procenten!

Har du missat vår sköna reklamfilm. Här kan du se den!

Cookies / kakor

På Direkto och våra samarbetspartners siter använder vi cookies för att kunna hantera trafiken på vår site. En cookie är en liten textfil som identifierar en unik webbläsare på en viss dator, inte personen. Cookies används på många webbplatser för att ge dig som besökare tillgång till olika funktioner. Enligt lag ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

Direkto jobbar med “intressebaserad reklam” vilket innebär att vi marknadsför oss i syfte att nå till besökare som har visat intresse av Direktos tjänster. Direkto är bland annat kopplad till Google Analytics och Google Adwords som sparar cookies som rör din trafik. Andra annonsplatser vi finns på sprarar “flash cookies” som sparas i en begränsad tid. Vill du ta bort dessa kan du rensa din webläsares/browsers historik och cache. Du kan även justera annonsinställningar i din browser, samt stänga av vissa funktioner i browsern.

KONTAKTA OSS

Direkto AB, Org.nr. 556962-9404 Birger Jarlsgatan 2, 114 34 Stockholm

Map

020-252626

Telefontider:
09:00-18:00 måndag-torsdag
09:00-15:30 fredag
12:00-13:00 lunchstängt

info@direkto.se